Saptamanalul de drept nr. 9/2016

Ghid pentru înființarea unui partid și participarea în alegeri conform legilor electorale modificate în 2015
de Codru Vrabie

11 mai 2016

În versiunea gratuită textul este afișat parțial. Pentru textul integral alegeți un abonament Lege5 care permite vizualizarea completă a documentului.

Cumpără forma completă
  •  

Acest Ghid a fost realizat în cadrul Campaniei Politică fără Bariere și finanțat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România.

1. Introducere/Prefață Acest Ghid a fost elaborat în cadrul proiectului Dezvoltarea unei coaliții de ONG-uri preocupate de deschiderea competiției/pieței politice, cu scopul de a facilita înțelegerea noului cadru legislativ rezultat în urma modificării legilor electorale, în 2015. Proiectul susține Campania Politică fără Bariere, o coaliție largă de organizații ale societății civile care urmăresc garantarea drepturilor la asociere politică și participare la alegeri. Contribuția proiectului la Campanie constă în desfășurarea unor activități de secretariat în beneficiul coaliției, cercetare, consultare și advocacy.

Campania Politică fără Bariere a avut o contribuție importantă la modificarea legilor electorale, în 2015. Utilizând mijloacele dialogului structurat cu decidenții de la nivelul Parlamentului și Președinției, organizațiile neguvernamentale au obținut legiferarea unor reforme semnificative. Cea mai importantă este, neîndoielnic, posibilitatea înființării partidelor politice cu numai 3 membri, pe baza dreptului de liberă asociere, consfințit prin art. 40 din Constituție.

Nu toate aspirațiile Campaniei Politică fără Bariere au fost legiferate într-un mod satisfăcător. Astfel, numărul de susținători necesar pentru prezentarea candidaturilor este excesiv de mare, dacă ne raportăm la recomandările internaționale în materie. Finanțarea partidelor prin subvenții de la bugetul de stat, pentru durata ciclului electoral de 4 ani, nu este suficient de bine corelată cu numărul de voturi obținute de fiecare partid în alegeri. Rambursarea cheltuielilor efectuate în timpul campaniei electorale nu este chiar la îndemâna partidelor care doresc să funcționeze doar la nivel local. Votul prin corespondență (reglementat exclusiv pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în străinătate) nu pare suficient de sigur, nu este organizat transparent și încă nu este aplicabil în toate tipurile de alegeri. Nu în ultimul rând (și, poate, cel mai grav), partidele politice care nu îndeplinesc anumite condiții de răspândire teritorială a activității lor, în mai multe circumscripții electorale, se confruntă cu riscul radierii.

Având în vedere o posibilă creștere exponențială a numărului de partide noi, organizațiile din Campania Politică fără Bariere au propus (încă din octombrie 2014) și au obținut (în cursul anului 2015) adoptarea unui set de reglementări care să nu aglomereze procesul electoral. Astfel, condițiile pentru prezentarea candidaturilor în alegeri sunt acum similare pentru partidele politice (vechi sau noi) și pentru independenți, iar depozitele financiare pentru validarea candidaturilor au fost eliminate. De asemenea, pentru a nu forța cetățenii să-și dezvăluie intenția de vot și pentru a oferi șanse egale mai multor candidaturi relevante, există acum posibilitatea legală de a susține înscrierea în cursa electorală a mai multor candidați.

Mai ales pentru partidele nou-înființate, acest Ghid oferă o serie de recomandări menite să diminueze riscurile cu care acestea se pot confrunta în timpul anului electoral 2016, ca efect al reglementărilor adoptate în cursul anului 2015.

Campania Politică fără Bariere a acumulat o competență pe care dorim să o punem la dispoziția celor care vor fi afectați de noile legi. Totuși, trebuie subliniat că nici Politică fără Bariere, nici proiectul "Dezvoltarea unei coaliții de ONG-uri preocupate de deschiderea competiției/pieței politice" nu sunt instituții ale statului român, deci interpretările noastre nu trebuie să fie luate ca "literă de lege." Cititorii sunt încurajați să țină cont de faptul că legile sunt încă "proaspete" și că noi obstacole sau, dimpotrivă, oportunități pot fi identificate pe măsură ce sunt aplicate în practică. O resursă utilă în acest sens poate fi colecția de jurisprudență electorală publicată de AEP. De asemenea, trebuie ținut cont că un partid, oricât de mic, este o organizație cu personalitate juridică. Practica administrativă și judiciară a statului român consideră că este rezonabil să le ceară reprezentanților unei organizații (partid, firmă, ONG) dovezi și acte în exces față de ce cere legea.

Proiectul "Dezvoltarea unei coaliții de ONG-uri preocupate de deschiderea competiției/pieței politice" este finanțat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014. Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene accesați www.eeagrants.org.

Mulțumim tuturor celor care, direct sau indirect, au contribuit la realizarea acestui ghid: Mihail Bumbeș, Alina Calistru, Elena Calistru, Paul Chioveanu, Claudiu Crăciun, Mircea Kivu, Ioana Maria Pavel, Septimius Pârvu, Cosmin Pojoranu, Florina Presadă, Dani Sandu, Ana-Maria Stancu, Daniela Tarnovschi, Andrei Tiut, Claudiu Tufiș, George Vișan.

O versiune online a acestui ghid, optimizată pentru telefoane și tablete, se găsește la CivitasPolitics.org/ghid-partide.

Legislație esențială

• Legea nr. 113/2015 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale;
• Legea nr. 114/2015 privind modificarea și completarea Legii partidelor politice;

• Legea nr. 115/2015 privind alegerea autorităților administrației publice locale;
• Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților;
• Legea nr. 288/2015 privind votul prin corespondență.

2. Participarea în alegeri, 2016

Anul electoral 2016 debutează cu alegerile locale, pe 5 iunie, și se încheie cu alegerile parlamentare, cel mai probabil în noiembrie-decembrie. Partidele politice deja înființate la data publicării acestui Ghid pot fi interesate de calendarul perioadei electorale și de condițiile specifice de înscriere a candidaților în cursa electorală. În secțiunea 2.1. privind alegerile locale, Ghidul oferă informații despre calendarul perioadei electorale și condițiile legale pentru depunerea candidaturilor pentru consilieri locali, consilieri județeni și primari. În secțiunea 2.2. privind alegerile parlamentare, Ghidul oferă informații similare privind candidaturile pentru senatori și deputați. Conexiunile dintre aceste două secțiuni contribuie mai ales la evitarea situațiilor în care partidele nou-înființate ar putea fi radiate din Registrul partidelor politice, pe motiv de "inactivitate."

2.1. Alegeri locale, iunie 2016

..........


În versiunea gratuită textul este afișat parțial. Pentru textul integral alegeți un abonament Lege5 care permite vizualizarea completă a documentului.

;
loading ...