Revista de Drept social nr. 6/2011

Lipsa caracterului de urgență a Ordonanței de urgență a guvernului nr. 59/2011, Editura Rosetti
de Anca-Elena Burghelea

24 iunie 2011

În versiunea gratuită textul este afișat parțial. Pentru textul integral alegeți un abonament Lege5 care permite vizualizarea completă a documentului.

Cumpără forma completă
  •  

Comentariu

Lipsa caracterului de urgență a Ordonanței de urgență a guvernului nr. 59/2011

Av. Anca Elena BURGHELEA

I. Scurte aspecte introductive

Încă de la începutul anului 2011, legislația pensiilor speciale a suferit o serie de modificări majore, cea mai mare modificarea fiind integrarea acestora în sistemul unic de pensii reglementat prin noua Lege nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice[1].

Odată cu această modificare a apărut și valul ordonanțelor de urgență ale Guvernului, iar cea care a deschis această nouă „modă” în sistemul legislativ fiind Ordonanța de urgență nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională[2].

Deși situația pensionarilor militari era și este în plină lămurire la instanțele de judecată, existând în prezent o practică clar neunitară cu privire la statutul acestora, ulterior la o scurtă perioadă de timp a fost adoptată și Ordonanța de urgență nr. 59/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor prevăzute la art. 1 lit. c) -h) din Legea nr. 119/2010[3].

Citind cu atenție preambului și cele 4 articole din O.UG. nr. 59/2011[4] putem constata cu ușurință neconstituționalitatea dispozițiilor O.U.G. nr. 59/2011 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor prevăzute la art. 1 lit. c) -h) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor pentru încălcarea art. 26 alin. (1), 52 alin. (1), 73 alin. (3), 115 alin. (1) (4) (6) și 126 alin. (6) din Constituția României (partea II).

II. Cu privire la articolele încălcate din Constituția României

Având în vedere dispozițiile art. 26 alin. (1)[5], art. 52 alin. (1)[6], art. 73 alin. (3)[7], art. 115 alin. (1), (4), (6), [8] și art. 126 alin. (6)[9] din Constituția României, arătăm ca din interpretarea prevederilor art. 26 și art. 52 din Constitutie si cele ale O.U.G nr. 59/2011 este încălcat un aspect al vieții private a pensionarului și anume dreptul la pensie prin faptul ca are loc o micșorare a pensiei fără respectarea condițiilor impuse de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice așa cum vom arăta mai jos în prezenta expunere (partea III).

..........


În versiunea gratuită textul este afișat parțial. Pentru textul integral alegeți un abonament Lege5 care permite vizualizarea completă a documentului.

;
se încarcă...