Consultarea Guvernului | Constituția

Acesta este un fragment din Constituția României (republicată în 2003). Cumpărați documentul în formă actualizată sau alegeți un abonament Lege5 care permite accesul la orice formă actualizată.

Cumpără forma actualizată
  •  

Autoritățile publice - Președintele României -
ARTICOLUL 86
Consultarea Guvernului Reviste (1), Doctrină (5)

Președintele României poate consulta Guvernul cu privire la probleme urgente și de importanță deosebită.

Acesta este un fragment din Constituția României (republicată în 2003). Cumpărați documentul în formă actualizată sau alegeți un abonament Lege5 care permite accesul la orice formă actualizată.

Doctrină:

Raporturile dintre Guvern și Parlament, ediția 1
    Atribuțiile Președintelui în raport cu Guvernul și, implicit, cu prim-ministrul, care poate fi om politic sau opersonalitate neutră față de partidele politice, sunt limitate: desemnarea candidatului la funcția de prim-ministru și numirea Guvernului pe baza votului de încredere acordat de Parlament [art. 85 alin. (1) și art. 103 din Constituție], revocarea și numirea unor membri ai Guvernului, în caz de vacanță apostului său sau de remaniere guvernamentală, la propunerea prim-ministrului [art. 85 alin. (2) și (3)], consultarea Guvernului cu privire la probleme urgente și de importanță deosebită (art. 86 din Constituție) și participarea la ședințele Guvernului (art. 87)126. 
    126 D. Apostol Tofan, op. cit., vol. I, 2008, p. 129.
[ Mai mult... ]
 

Constituția României. Comentariu pe articole, ediția 1
    § 1. Președintele României, șef al executivului? 
    Din punct de vedere al formei de guvernământ, România este o republică semiprezidențială, având un executiv bicefal, cu un șef al Guvernului și un șef al statului. Ambii, atât șeful Guvernului, cât și șeful statului, au atribuții în ceea ce privește exercitarea puterii executive. Din această cauză, și prevederile constituționale în materie de exercitare a puterii executive împart aceste atribuții între cele două structuri statale. [ Mai mult... ] 

Drept constituțional și instituții politice, Vol II, ediția 15
    Din caracterizarea instituției șefului de stat stabilită de art. 80 alin. (2) din Constituție rezultă că Președintele României exercită funcția de mediere între puterile statului, precum și între stat și societate. Ca atare, șeful de stat se află în raporturi constituționale clar definite cu autoritățile publice, multe din atribuțiile sale privind organizarea și funcționarea acestora. Aceste atribuții sunt: prezentarea de mesaje Parlamentului, cu privire la principalele probleme politice ale națiunii (art. 88); consultarea Guvernului cu privire la probleme urgente și de importanță deosebită (art. 86); participarea la ședințele Guvernului și prezidarea acestor ședințe în condițiile art. 87; organizarea referendumului în probleme de interes național, după consultarea prealabilă aParlamentului (art. 90). [ Mai mult... ] 

Drept administrativ, Vol I, ediția 4
    Tot în raporturile cu Guvernul, Constituția mai prevede următoarele atribuții în sarcina Președintelui: revocarea și numirea unor membri ai Guvernului, în caz de vacanță apostului sau de remaniere guvernamentală, la propunerea primului-ministru [art. 85 alin. (2) și (3) din Constituție], consultarea Guvernului cu privire la probleme urgente și de importanță deosebită (art. 86 din Constituție) și participarea la ședințele Guvernului (art. 87 din Constituție). [ Mai mult... ] 

Constituția României. Comentariu pe articole, ediția 2
§1 Președintele României, șef al executivului? 

    Din punct de vedere al formei de guvernământ, România este o republică semiprezidențială, având un executiv bicefal, cu un șef al Guvernului și un șef al statului. Ambii, atât șeful Guvernului, cât și șeful statului, au atribuții în ceea ce privește exercitarea puterii executive. Din această cauză, și prevederile constituționale în materie de exercitare a puterii executive împart aceste atribuții între cele două structuri statale. [ Mai mult... ] 

Pot fi de interes:

Constituția:
Adoptarea legilor și a hotărârilor
Promulgarea legii
Intrarea în vigoare a legii
Consiliul Legislativ
Rolul Președintelui
Alegerea Președintelui
Validarea mandatului și depunerea jurământului
Durata mandatului
Incompatibilități și imunități
Numirea Guvernului
Consultarea Guvernului
Participarea la ședințele Guvernului
Mesaje
Dizolvarea Parlamentului
Referendumul
Atribuții în domeniul politicii externe
Atribuții în domeniul apărării
Măsuri excepționale
Alte atribuții
Suspendarea din funcție
Punerea sub acuzare
Reviste:
Ordonanța de urgență - drept sau obligație a Guvernului?
Doctrină:
Raporturile dintre Guvern și Parlament, ediția 1
Constituția României. Comentariu pe articole, ediția 1
Drept constituțional și instituții politice, Vol II, ediția 15
Drept administrativ, Vol I, ediția 4
Constituția României. Comentariu pe articole, ediția 2
;
se încarcă...