Autorizații, licențe și concesiuni | Lege 13/2007

Acesta este un fragment din Legea energiei electrice nr. 13/2007 . Cumpărați documentul în formă actualizată sau alegeți un abonament Lege5 care permite accesul la orice formă actualizată.

CAPITOLUL III Autorizații, licențe și concesiuni

SECȚIUNEA 1 Autorizații și licențe

Activitățile supuse regimului autorizării

Art. 13. - Referințe în jurisprudență (1)

(1) Realizarea de noi capacități energetice, precum și retehnologizarea celor existente se desfășoară pe bază de autorizații de înființare, acordate cu respectarea prevederilor legale în vigoare. Referințe în jurisprudență (1)

(2) Producerea, transportul, serviciul de sistem, distribuția și furnizarea energiei electrice, precum și activitățile de administrare a piețelor centralizate de energie electrică se desfășoară pe bază de licențe acordate în condițiile prezentei legi. Referințe în jurisprudență (1)

(3) Exercitarea oricărei activități fără autorizație sau licență se sancționează potrivit legii.

Regimul autorizării

Art. 14. - Referințe în jurisprudență (1)

(1) Pentru autorizare, solicitantul va înregistra cererea la autoritatea competentă.

(2) Solicitantul va atașa la cerere actele și documentele care probează îndeplinirea de către acesta a condițiilor economice, financiare, tehnice și profesionale stabilite pe categorii de capacități energetice și de activități în domeniu.

(3) Nu pot fi autorizați solicitanții aflați în procedura reorganizării judiciare sau a falimentului și nici cei care au fost sancționați de autoritatea competentă prin retragerea de autorizații sau licențe într-o perioadă de 5 ani anterior datei de înregistrare a cererii.

(4) Procedura de acordare a autorizațiilor/licențelor, termenele și condițiile de acordare, constând în: criterii, limite de putere, atestări, avize, garanții și altele asemenea, diferențiate pe categorii de capacități și activități supuse autorizării, se stabilesc prin regulament elaborat de autoritatea competentă și aprobat prin hotărâre a Guvernului.

(5) Refuzul acordării unei autorizații sau licențe, lipsa de răspuns înăuntrul termenului și orice altă soluție a autorității competente, considerate de solicitant ilegale și prejudiciabile, pot fi atacate la Curtea de Apel București, Secția de contencios administrativ, în condițiile legii.

(6) Pentru capacitățile de producere distribuită și/sau pentru micii producători de energie electrică, criteriile de autorizare vor avea în vedere dimensiunile limitate ale capacităților de producere și impactul asupra funcționării rețelelor electrice de distribuție.

Categoriile de autorizații și licențe

Art. 15. - Referințe în jurisprudență (1)

(1) Autoritatea competentă emite:

1. autorizații de înființare pentru: Modificări (1)

a) realizarea de noi capacități energetice de producere a energiei electrice și a energiei termice în cogenerare sau retehnologizarea celor existente;

b) realizarea și/sau retehnologizarea de linii și stații de transport al energiei electrice;

c) realizarea și/sau retehnologizarea de linii și stații de distribuție a energiei electrice cu tensiune nominală de 110 kV;

2. licențe pentru:

a) exploatarea comercială a capacităților de producere a energiei electrice sau a energiei termice în cogenerare;

b) prestarea serviciului de transport al energiei electrice;

c) prestarea serviciului de sistem;

d) prestarea serviciului de distribuție a energiei electrice;

e) activități de administrare a piețelor centralizate;

f) activitatea de furnizare a energiei electrice.

(2) Autorizațiile de înființare pentru realizarea de capacități noi, prevăzute la alin. (1) pct. 1, se acordă numai pe/în imobile proprietate publică sau privată a statului ori a unităților administrativ-teritoriale, proprietate privată a solicitantului autorizației de înființare ori deținute cu un alt titlu legal.

(3) Licențele pentru exploatarea comercială a capacităților energetice noi se acordă în cazul în care capacitățile energetice noi sunt amplasate pe/în imobile proprietate publică sau privată a statului ori a unităților administrativ-teritoriale, proprietate privată a solicitantului licenței ori proprietate privată a unor persoane fizice sau juridice, deținute cu un alt titlu legal.

Drepturile și obligațiile care decurg din autorizația
de înființare și din licențe
Respingeri de neconstituționalitate (1)

Art. 16. - Respingeri de neconstituționalitate (1), Jurisprudență relevantă (1), Referințe în jurisprudență (26), Reviste (1), Doctrină (1)

(1) Lucrările de realizare și retehnologizare ale capacităților energetice pentru care se acordă autorizații, precum și activitățile și serviciile pentru care se acordă licențe sunt de interes public, cu excepția celor care sunt destinate exclusiv satisfacerii consumului propriu al titularului autorizației sau licenței. Referințe în jurisprudență (3)

(2) Asupra terenurilor și bunurilor proprietate publică sau privată a altor persoane fizice ori juridice și asupra activităților desfășurate de persoane fizice sau juridice în vecinătatea capacității energetice, titularii autorizațiilor de înființare și titularii licențelor beneficiază, în condițiile legii, pe durata lucrărilor de realizare și retehnologizare, respectiv de funcționare a capacității energetice, de următoarele drepturi: Referințe în jurisprudență (10)

a) dreptul de uz pentru executarea lucrărilor necesare realizării sau retehnologizării capacității energetice, obiect al autorizației; Referințe în jurisprudență (1)

b) dreptul de uz pentru asigurarea funcționării normale a capacității, obiect al autorizației de înființare, pentru reviziile, reparațiile și intervențiile necesare; Referințe în jurisprudență (2)

c) servitutea de trecere subterană, de suprafață sau aeriană pentru instalarea de rețele electrice sau alte echipamente aferente capacității energetice și pentru acces la locul de amplasare a acestora, în condițiile legii; Referințe în jurisprudență (3)

d) dreptul de a obține restrângerea sau încetarea unor activități care ar putea pune în pericol persoane și bunuri;

e) dreptul de acces la utilitățile publice.

(3) Drepturile de uz și de servitute au ca obiect utilitatea publică, au caracter legal, iar conținutul acestora este prevăzut la art. 19 și se exercită pe toată durata existenței capacității energetice sau, temporar, cu ocazia retehnologizării unei capacități în funcțiune, reparației, reviziei, lucrărilor de intervenție în caz de avarie. Respingeri de neconstituționalitate (1), Referințe în jurisprudență (5), Reviste (1)

(4) Exercitarea drepturilor de uz și servitute asupra proprietăților statului și ale unităților administrativ-teritoriale afectate de capacitățile energetice se realizează cu titlu gratuit pe toată durata existenței acestora. Referințe în jurisprudență (17)

(5) Exercitarea drepturilor de uz și de servitute asupra proprietăților private afectate de capacitățile energetice, care se vor realiza după intrarea în vigoare a prezentei legi, se face în conformitate cu regulile procedurale privind condițiile și termenii referitori la durata, conținutul și limitele de exercitare a acestor drepturi, prevăzute într-o convenție-cadru, precum și pentru determinarea cuantumului indemnizațiilor și a despăgubirilor și a modului de plată a acestora, care se aprobă, împreună cu convenția-cadru, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului de resort, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi. Respingeri de neconstituționalitate (3), Referințe în jurisprudență (21), Doctrină (1)

(6) Proprietarii terenurilor afectate de exercitarea drepturilor de uz și de servitute de către titularii de licențe și autorizații pot solicita încheierea de convenții, conform prevederilor alin. (5). Respingeri de neconstituționalitate (3), Referințe în jurisprudență (12)

(7) Titularii de licențe și autorizații sunt obligați să procedeze la încheierea convențiilor-cadru prevăzute la alin. (5) în termen de maximum 30 de zile de la solicitarea proprietarilor afectați. Referințe în jurisprudență (3), Reviste (1)

(8) Dacă cu ocazia intervenției pentru retehnologizări, reparații, revizii sau avarii se produc pagube proprietarilor din vecinătatea capacităților energetice, titularii de licență au obligația să plătească despăgubiri în condițiile prezentei legi. Referințe în jurisprudență (2)

(9) Proprietarii terenurilor și titularii activităților afectați de exercitarea de către titularii de licență și autorizații a drepturilor prevăzute la alin. (2) vor fi despăgubiți pentru prejudiciile cauzate acestora. La calculul despăgubirilor vor fi avute în vedere următoarele criterii: Respingeri de neconstituționalitate (2), Referințe în jurisprudență (11)

- suprafața de teren afectată cu ocazia efectuării lucrărilor;

- tipurile de culturi și plantații, precum și amenajările afectate de lucrări;

- activitățile restrânse cu ocazia lucrărilor.

Cuantumul despăgubirii se stabilește prin acordul părților sau, în cazul în care părțile nu se înțeleg, prin hotărâre judecătorească.

(10) Dreptul de uz și de servitute asupra terenurilor proprietate privată, restrângerea sau încetarea unor activități prevăzute la alin. (2) se stabilește și se exercită cu respectarea principiului echității, a dreptului de proprietate și a minimei afectări a acestuia. Respingeri de neconstituționalitate (2), Referințe în jurisprudență (8)

(11) Titularii de autorizații și licențe sunt în drept să efectueze lucrările de defrișare a vegetației sau tăierile de modelare pentru crearea și menținerea distanței de apropiere față de rețelele electrice cu personal specializat, respectând prevederile legale în vigoare.

(12) Titularii de autorizații și licențe, beneficiari ai drepturilor de uz și de servitute asupra proprietății publice sau private a statului și a unităților administrativ-teritoriale, sunt scutiți de plata de taxe, impozite și alte obligații de plată, instituite de autoritățile publice centrale și locale. Respingeri de neconstituționalitate (1), Referințe în jurisprudență (2)

Obligațiile decurgând din autorizațiile de înființare și din licențe

Art. 17. - Referințe în jurisprudență (1)

(1) Titularul autorizației de înființare are următoarele obligații:

a) să stabilească și să aplice, pe întreaga durată a executării lucrărilor, măsurile de protecție a persoanelor, bunurilor și mediului;

b) să obțină toate avizele, acordurile și atestatele prevăzute de lege pentru realizarea obiectivului autorizat.

(2) Pe durata de valabilitate a licențelor, titularii de licențe sunt obligați:

a) să respecte condițiile care însoțesc licența;

b) să țină situații contabile separate pentru fiecare activitate care face obiectul licenței acordate de autoritatea competentă, în cazul operatorului economic în domeniul energiei electrice integrat, pe verticală sau pe orizontală, să procedeze la fel ca în cazul în care activitatea respectivă ar fi efectuată de operatori economici separați și să întocmească rapoarte financiare în formatul solicitat de autoritatea competentă;

c) să constituie și să mențină garanții financiare care să le permită desfășurarea activității și asigurarea continuității serviciului;

d) să pună la dispoziție autorității competente informațiile necesare pentru desfășurarea în bune condiții a activității acesteia.

Obligațiile de serviciu public

Art. 18. - Referințe în jurisprudență (1)

(1) Titularii de autorizații de înființare și de licențe au obligația de a-și desfășura activitățile cu respectarea obligațiilor referitoare la siguranța, calitatea, continuitatea aprovizionării, eficiența energetică, cu respectarea normelor de securitate și sănătate a muncii și de protecție a mediului, precum și a prevederilor din contractele directe cu consumatorii.

(2) Obligațiile de serviciu public se stabilesc de autoritatea competentă, pentru fiecare activitate din sectorul energiei electrice, prin licențe sau autorizații, precum și prin reglementări specifice.

Drepturile și obligațiile titularilor de autorizații de înființare
și de licență asupra proprietății terților
Respingeri de neconstituționalitate (1)

Art. 19. - Respingeri de neconstituționalitate (1), Referințe în jurisprudență (12), Doctrină (1)

(1) Dreptul de uz asupra terenului pentru executarea lucrărilor necesare realizării sau retehnologizării de capacități energetice se întinde pe durata necesară executării lucrărilor. În exercitarea acestui drept de uz, titularul autorizației de înființare, cu respectarea prevederilor legale, poate:

a) să depoziteze, pe terenurile necesare executării lucrărilor, materiale, echipamente, utilaje, instalații;

b) să desființeze culturi sau plantații, construcții sau alte amenajări existente ori numai să le restrângă, în măsura strict necesară executării lucrărilor pentru capacitatea autorizată, în condițiile legii;

c) să îndepărteze materiale, să capteze apa, în condițiile prevăzute de legislația în vigoare;

d) să instaleze utilaje și să lucreze cu acestea, să amplaseze birouri și locuințe de șantier, cu acordul prealabil al proprietarului; Referințe în jurisprudență (1)

e) să oprească ori să restrângă activități ale proprietarului, în măsura strict necesară executării lucrărilor pentru capacitatea autorizată, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

(2) Dreptul de uz prevăzut la alin. (1) încetează înaintea expirării duratei stabilite pentru executarea lucrărilor sau înaintea acestui termen, la data terminării anticipate a lucrărilor sau la data sistării acestora și renunțării la autorizații. Oricare dintre aceste situații trebuie notificată de îndată proprietarului.

(3) Dreptul de uz asupra terenului pentru asigurarea funcționării normale a capacității energetice se întinde pe toată durata funcționării capacității, iar exercitarea lui se face ori de câte opri este necesar pentru asigurarea funcționării normale a capacității. În exercitarea acestui drept, titularul licenței poate: Respingeri de neconstituționalitate (1), Referințe în jurisprudență (3)

a) să depoziteze materiale, echipamente, utilaje, instalații pentru întreținere, revizii, reparații și intervenții necesare pentru asigurarea funcționării normale a capacității;

b) să instaleze utilaje și să lucreze cu acestea;

c) să desființeze sau să reducă culturi, plantații ori alte amenajări existente și să restrângă activități ale proprietarului, în măsura și pe durata strict necesare executării operațiilor de întreținere, reparații, revizii sau intervenții pentru asigurarea funcționării normale a capacității, cu respectarea legislației în vigoare.

(4) Titularul licenței este obligat să înștiințeze în scris proprietarul bunurilor, terenurilor sau activităților care vor fi afectate ca urmare a lucrărilor la capacitățile energetice, cu excepția cazurilor de avarii, situație în care proprietarii sunt înștiințați în termenul cel mai scurt. Respingeri de neconstituționalitate (1), Referințe în jurisprudență (4)

(5) Titularul licenței este obligat să plătească proprietarilor despăgubirea cuvenită pentru pagubele produse, să degajeze terenul și să-l repună în situația anterioară, în cel mai scurt timp posibil. Referințe în jurisprudență (2)

(6) Servitutea de trecere subterană, de suprafață sau aeriană cuprinde dreptul de acces și de executare a lucrărilor la locul de amplasare a capacităților energetice cu ocazia intervenției pentru retehnologizări, reparații, revizii și avarii. Referințe în jurisprudență (2)

(7) Pentru a evita punerea în pericol a persoanelor, a bunurilor sau a unor activități desfășurate în zona de executare a lucrărilor de realizare ori retehnologizare de capacități energetice, precum și a operațiilor de revizie sau reparație la capacitatea în funcțiune, titularul autorizației sau al licenței are dreptul de a obține restrângerea ori sistarea, pe toată durata lucrărilor, a activităților desfășurate în vecinătate de alte persoane. În acest caz persoanele afectate vor fi înștiințate, în scris, despre data începerii, respectiv a finalizării lucrărilor.

(8) La încetarea exercitării drepturilor prevăzute la art. 16 alin. (2), titularul autorizației de înființare, respectiv titularul licenței, este obligat să asigure degajarea terenului și repunerea lui în situația inițială.

(9) Dreptul de acces la utilitățile publice, prevăzut la art. 16 alin. (2) lit. e), trebuie exercitat de titularul autorizației sau al licenței cu bună-credință și în mod rezonabil, fără a prejudicia accesul altor persoane la respectivele utilități publice.

Zonele de protecție și zonele de siguranță

Art. 20. - Referințe în jurisprudență (7), Reviste (1)

(1) Pentru protecția și funcționarea normală a capacităților energetice și a anexelor acestora, precum și pentru evitarea punerii în pericol a persoanelor, bunurilor și mediului, se instituie zone de protecție și de siguranță. Referințe în jurisprudență (1)

(2) Zonele de protecție și de siguranță se determină pentru fiecare capacitate, în conformitate cu normele tehnice elaborate de autoritatea competentă. Referințe în jurisprudență (2)

(3) Asupra terenurilor aflate în proprietatea terților, cuprinse în zonele de protecție și de siguranță, se stabilește drept de servitute legală. Referințe în jurisprudență (10), Reviste (1)

Exproprierea

Art. 21. - Jurisprudență relevantă (1), Referințe în jurisprudență (7)

(1) Terenul necesar pentru înființarea și funcționarea capacității energetice este fie proprietate privată a unui terț, fie a titularului autorizației, fie proprietate publică.

(2) Dacă terenul necesar pentru înființarea și funcționarea capacității energetice este proprietate privată a unui terț, solicitantul autorizației de înființare are ca primă opțiune cumpărarea terenului de la proprietar sau să inițieze procedura legală de expropriere a terenului pentru cauză de utilitate publică, cu despăgubirea proprietarului, în condițiile legii, și să obțină concesiunea acestuia, pe durata existenței capacității energetice. Referințe în jurisprudență (1)

Modificarea autorizațiilor și licențelor

Art. 22. -

Autorizațiile și licențele se modifică în cazul schimbării circumstanțelor sau condițiilor existente la data acordării acestora.

Suspendarea și retragerea autorizațiilor și licențelor

Art. 23. -

(1) În caz de neîndeplinire de către titularul autorizației de înființare, respectiv al licenței, a obligațiilor sale legale, precum și în caz de nerespectare a condiționărilor, limitărilor, restricțiilor, interdicțiilor sau a sarcinilor stabilite prin autorizație, respectiv prin licență, constatate de autoritatea competentă din oficiu ori la sesizarea unor terți sau la notificarea de către titular, autoritatea competentă va proceda după cum urmează:

a) în cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligațiilor nu este imputabilă titularului, va dispune:

- un termen de conformare, dacă situația creată este remediabilă;

- retragerea autorizației, respectiv a licenței, dacă situația creată este iremediabilă;

b) în cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligațiilor este imputabilă titularului, va dispune:

- suspendarea autorizației, respectiv a licenței, pe o perioadă fixată pentru remedierea situației create și pentru conformare cu autorizația, respectiv cu licența, dacă situația creată este remediabilă;

- retragerea autorizației, respectiv a licenței, dacă situația creată este iremediabilă.

(2) În toate cazurile prevăzute la alin. (1), persoanele prejudiciate îl pot acționa pe titular în justiție pentru recuperarea pagubei cauzate.

(3) Autoritatea competentă va suspenda autorizația de înființare, respectiv licența titularului, în caz de deschidere a procedurii generale de insolvență.

(4) Autoritatea competentă va retrage autorizația de înființare, respectiv licența, în cazul decăderii, incapacității sau al falimentului titularului, precum și la încetarea concesiunii ori a locațiunii capacității energetice sau la vânzarea capacității de către titular.

SECȚIUNEA a 2-a Proceduri pentru noi capacități energetice de producție

Procedura de licitație și alte proceduri

Art. 24. -

(1) În cazul în care, în urma procedurii de autorizare, capacitățile de producție care se construiesc sau măsurile luate pe linia managementului eficienței energetice/cererii nu sunt suficiente pentru a garanta siguranța alimentării pentru consumul intern, ministerul de resort poate iniția o procedură de licitație sau orice altă procedură similară pentru atribuirea unui contract, în condiții de transparență și nediscriminare, pe baza unor criterii publicate, prin care să invite noi operatori economici sau titulari de licență de producere preexistenți să oferteze pentru realizarea de noi capacități de producere a energiei electrice.

(2) În condițiile alin. (1) și în scopul asigurării protecției mediului și al promovării noilor tehnologii, ministerul de resort poate iniția o procedură de licitație privind realizarea de noi capacități de producere a energiei electrice. Această procedură se poate referi la noi capacități sau la resursele de management al eficienței energetice/cererii.

(3) Ofertantului declarat câștigător i se va acorda autorizație de înființare și licențe, potrivit dispozițiilor secțiunii 1.

(4) Procedura de desfășurare a licitației pentru noi capacități de producere, precum și lista de criterii care stau la baza selecției ofertelor și atribuirea contractului se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului de resort și a autorității competente.

SECȚIUNEA a 3-a Concesionarea

Obiectul concesiunii și autoritatea contractantă

Art. 25. -

(1) Pot face obiectul unei concesiuni energetice bunurile proprietate publică sau privată a statului, activitățile și serviciile publice de interes național din domeniul energiei electrice.

(2) Calitatea de autoritate contractantă o are ministerul de resort, pentru bunurile proprietate publică sau privată a statului ori pentru activitățile sau serviciile publice de interes național.

(3) Cadrul general privind regimul juridic al contractelor de concesiune, procedurile pentru acordarea concesiunilor, precum și conținutul-cadru al caietului de sarcini sunt elaborate de autoritatea contractantă, în conformitate cu prevederile legii, și se aprobă prin hotărâre a Guvernului.

(4) Contractul de concesiune intră în vigoare la data publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(5) Condițiile de acordare, menținere, suspendare și retragere a concesiunii se stabilesc prin contractul de concesiune încheiat de autoritatea contractantă și aprobat în conformitate cu prevederile prezentei legi.

Acesta este un fragment din Legea energiei electrice nr. 13/2007 . Cumpărați documentul în formă actualizată sau alegeți un abonament Lege5 care permite accesul la orice formă actualizată.

Doctrină:

Constituția României. Comentariu pe articole, ediția 1
    În interesul desfășurării unor activități economice sunt prevăzute oserie de limite ale dreptului de proprietate, cum sunt: dreptul de servitute prevăzut de Legea minelor nr. 85/2003 (art. 7, art. 8); dreptul de servitute prevăzut de art. 7 din Legea petrolului nr. 238/2004 (conformitatea acestui text cu art. 44 afost constatată de Curtea Constituțională prin D.C.C. nr. 160/2005 și D.C.C. nr. 543/2007); drepturile de uz și servitute prevăzute de art. 16 și art. 19 din Legea nr. 13/2007 aenergiei electrice [în ce privește art. 16, s-a constatat conformitatea acestuia cu art. 44, cu motivarea că „legiuitorul ordinar este (…) competent să stabilească cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în accepțiunea principială conferită de Constituție, în așa fel încât să nu vină în coliziune cu interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel niște limitări rezonabile în valorificarea acestuia, ca drept subiectiv garantat” – D.C.C. nr. 878/2008]. Adăugăm la această listă și drepturile de uz și de servitute prevăzute de art. 86-90 din Legea gazelor nr. 351/2004, acăror constituționalitate față de art. 44 afost statuată de instanța de contencios constituțional (D.C.C. nr. 230/2006 și D.C.C. nr. 98/2007). Omențiune particulară se cuvine să facem însă în legătură cu art. 90 alin. (2) din Legea nr. 351/2004, care prevede – fără nicio deosebire în raport cu forma de proprietate asupra terenului grevat de dreptul de uz sau de servitute – că acestea se exercită cu titlu gratuit. Deși textul afost și el atacat în contenciosul constituțional, Curtea aconstatat că este concordant cu art. 44 (D.C.C. nr. 200/2005), fără să se refere în mod expres la caracterul gratuit, prevăzut de text. Este de observat că reglementările similare, enumerate mai sus, prevăd expres că dreptul de uz sau de servitute se exercită contra plată [art. 7 alin. (2) din Legea nr. 85/2003, art. 7 alin. (2) din Legea nr. 238/2004, art. 16 alin. (5) din Legea nr. 13/2007]. Considerăm că aceasta este soluția justă și conformă cu art. 44, art. 90 alin. (2) din Legea gazelor putând fi serios suspectat de neconstituționalitate, nu numai în raport cu art. 44 alin. (1) și (5), ci și cu art. 16 alin. (1), deoarece creează odiscriminare între proprietarii de terenuri în funcție de natura tipului de energie pentru exploatarea căreia este adusă atingere dreptului de proprietate. [ Mai mult... ] 

.....
    În interesul desfășurării unor activități economice sunt prevăzute oserie de limite ale dreptului de proprietate, cum sunt: dreptul de servitute prevăzut de Legea minelor nr. 85/2003 (art. 7, art. 8); dreptul de servitute prevăzut de art. 7 din Legea petrolului nr. 238/2004 (conformitatea acestui text cu art. 44 afost constatată de Curtea Constituțională prin D.C.C. nr. 160/2005 și D.C.C. nr. 543/2007); drepturile de uz și servitute prevăzute de art. 16 și art. 19 din Legea nr. 13/2007 aenergiei electrice [în ce privește art. 16, s-a constatat conformitatea acestuia cu art. 44, cu motivarea că „legiuitorul ordinar este (…) competent să stabilească cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în accepțiunea principială conferită de Constituție, în așa fel încât să nu vină în coliziune cu interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel niște limitări rezonabile în valorificarea acestuia, ca drept subiectiv garantat” – D.C.C. nr. 878/2008]. Adăugăm la această listă și drepturile de uz și de servitute prevăzute de art. 86-90 din Legea gazelor nr. 351/2004, acăror constituționalitate față de art. 44 afost statuată de instanța de contencios constituțional (D.C.C. nr. 230/2006 și D.C.C. nr. 98/2007). Omențiune particulară se cuvine să facem însă în legătură cu art. 90 alin. (2) din Legea nr. 351/2004, care prevede – fără nicio deosebire în raport cu forma de proprietate asupra terenului grevat de dreptul de uz sau de servitute – că acestea se exercită cu titlu gratuit. Deși textul afost și el atacat în contenciosul constituțional, Curtea aconstatat că este concordant cu art. 44 (D.C.C. nr. 200/2005), fără să se refere în mod expres la caracterul gratuit, prevăzut de text. Este de observat că reglementările similare, enumerate mai sus, prevăd expres că dreptul de uz sau de servitute se exercită contra plată [art. 7 alin. (2) din Legea nr. 85/2003, art. 7 alin. (2) din Legea nr. 238/2004, art. 16 alin. (5) din Legea nr. 13/2007]. Considerăm că aceasta este soluția justă și conformă cu art. 44, art. 90 alin. (2) din Legea gazelor putând fi serios suspectat de neconstituționalitate, nu numai în raport cu art. 44 alin. (1) și (5), ci și cu art. 16 alin. (1), deoarece creează odiscriminare între proprietarii de terenuri în funcție de natura tipului de energie pentru exploatarea căreia este adusă atingere dreptului de proprietate. [ Mai mult... ] 
.....
    În interesul desfășurării unor activități economice sunt prevăzute oserie de limite ale dreptului de proprietate, cum sunt: dreptul de servitute prevăzut de Legea minelor nr. 85/2003 (art. 7, art. 8); dreptul de servitute prevăzut de art. 7 din Legea petrolului nr. 238/2004 (conformitatea acestui text cu art. 44 afost constatată de Curtea Constituțională prin D.C.C. nr. 160/2005 și D.C.C. nr. 543/2007); drepturile de uz și servitute prevăzute de art. 16 și art. 19 din Legea nr. 13/2007 aenergiei electrice [în ce privește art. 16, s-a constatat conformitatea acestuia cu art. 44, cu motivarea că „legiuitorul ordinar este (…) competent să stabilească cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în accepțiunea principială conferită de Constituție, în așa fel încât să nu vină în coliziune cu interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel niște limitări rezonabile în valorificarea acestuia, ca drept subiectiv garantat” – D.C.C. nr. 878/2008]. Adăugăm la această listă și drepturile de uz și de servitute prevăzute de art. 86-90 din Legea gazelor nr. 351/2004, acăror constituționalitate față de art. 44 afost statuată de instanța de contencios constituțional (D.C.C. nr. 230/2006 și D.C.C. nr. 98/2007). Omențiune particulară se cuvine să facem însă în legătură cu art. 90 alin. (2) din Legea nr. 351/2004, care prevede – fără nicio deosebire în raport cu forma de proprietate asupra terenului grevat de dreptul de uz sau de servitute – că acestea se exercită cu titlu gratuit. Deși textul afost și el atacat în contenciosul constituțional, Curtea aconstatat că este concordant cu art. 44 (D.C.C. nr. 200/2005), fără să se refere în mod expres la caracterul gratuit, prevăzut de text. Este de observat că reglementările similare, enumerate mai sus, prevăd expres că dreptul de uz sau de servitute se exercită contra plată [art. 7 alin. (2) din Legea nr. 85/2003, art. 7 alin. (2) din Legea nr. 238/2004, art. 16 alin. (5) din Legea nr. 13/2007]. Considerăm că aceasta este soluția justă și conformă cu art. 44, art. 90 alin. (2) din Legea gazelor putând fi serios suspectat de neconstituționalitate, nu numai în raport cu art. 44 alin. (1) și (5), ci și cu art. 16 alin. (1), deoarece creează odiscriminare între proprietarii de terenuri în funcție de natura tipului de energie pentru exploatarea căreia este adusă atingere dreptului de proprietate. [ Mai mult... ] 

Pot fi de interes:

Lege 13/2007:
Dispoziții generale
Autorități și competențe
Autorizații, licențe și concesiuni
Energia electrică
Promovarea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie și în cogenerare de înaltă eficiență
Prețuri și tarife
Infracțiuni și contravenții
Dispoziții tranzitorii și finale
Reviste:
Jurisprudența Curții de Apel Craiova în materia litigiilor cu profesioniștii
Doctrină:
Constituția României. Comentariu pe articole, ediția 1
;
se încarcă...