Art 16 Drepturile și obligațiile care decurg din autorizația de înființare și din licențe | Lege 13/2007

Acesta este un fragment din Legea energiei electrice nr. 13/2007 . Cumpărați documentul în formă actualizată sau alegeți un abonament Lege5 care permite accesul la orice formă actualizată.

Autorizații și licențe - Drepturile și obligațiile care decurg din autorizația de înființare și din licențe -
Art. 16.
- Respingeri de neconstituționalitate (1), Jurisprudență relevantă (1), Referințe în jurisprudență (26), Reviste (1), Doctrină (1)

(1) Lucrările de realizare și retehnologizare ale capacităților energetice pentru care se acordă autorizații, precum și activitățile și serviciile pentru care se acordă licențe sunt de interes public, cu excepția celor care sunt destinate exclusiv satisfacerii consumului propriu al titularului autorizației sau licenței. Referințe în jurisprudență (3)

(2) Asupra terenurilor și bunurilor proprietate publică sau privată a altor persoane fizice ori juridice și asupra activităților desfășurate de persoane fizice sau juridice în vecinătatea capacității energetice, titularii autorizațiilor de înființare și titularii licențelor beneficiază, în condițiile legii, pe durata lucrărilor de realizare și retehnologizare, respectiv de funcționare a capacității energetice, de următoarele drepturi: Referințe în jurisprudență (10)

a) dreptul de uz pentru executarea lucrărilor necesare realizării sau retehnologizării capacității energetice, obiect al autorizației; Referințe în jurisprudență (1)

b) dreptul de uz pentru asigurarea funcționării normale a capacității, obiect al autorizației de înființare, pentru reviziile, reparațiile și intervențiile necesare; Referințe în jurisprudență (2)

c) servitutea de trecere subterană, de suprafață sau aeriană pentru instalarea de rețele electrice sau alte echipamente aferente capacității energetice și pentru acces la locul de amplasare a acestora, în condițiile legii; Referințe în jurisprudență (3)

d) dreptul de a obține restrângerea sau încetarea unor activități care ar putea pune în pericol persoane și bunuri;

e) dreptul de acces la utilitățile publice.

(3) Drepturile de uz și de servitute au ca obiect utilitatea publică, au caracter legal, iar conținutul acestora este prevăzut la art. 19 și se exercită pe toată durata existenței capacității energetice sau, temporar, cu ocazia retehnologizării unei capacități în funcțiune, reparației, reviziei, lucrărilor de intervenție în caz de avarie. Respingeri de neconstituționalitate (1), Referințe în jurisprudență (5), Reviste (1)

(4) Exercitarea drepturilor de uz și servitute asupra proprietăților statului și ale unităților administrativ-teritoriale afectate de capacitățile energetice se realizează cu titlu gratuit pe toată durata existenței acestora. Referințe în jurisprudență (17)

(5) Exercitarea drepturilor de uz și de servitute asupra proprietăților private afectate de capacitățile energetice, care se vor realiza după intrarea în vigoare a prezentei legi, se face în conformitate cu regulile procedurale privind condițiile și termenii referitori la durata, conținutul și limitele de exercitare a acestor drepturi, prevăzute într-o convenție-cadru, precum și pentru determinarea cuantumului indemnizațiilor și a despăgubirilor și a modului de plată a acestora, care se aprobă, împreună cu convenția-cadru, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului de resort, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi. Respingeri de neconstituționalitate (3), Referințe în jurisprudență (21), Doctrină (1)

(6) Proprietarii terenurilor afectate de exercitarea drepturilor de uz și de servitute de către titularii de licențe și autorizații pot solicita încheierea de convenții, conform prevederilor alin. (5). Respingeri de neconstituționalitate (3), Referințe în jurisprudență (12)

(7) Titularii de licențe și autorizații sunt obligați să procedeze la încheierea convențiilor-cadru prevăzute la alin. (5) în termen de maximum 30 de zile de la solicitarea proprietarilor afectați. Referințe în jurisprudență (3), Reviste (1)

(8) Dacă cu ocazia intervenției pentru retehnologizări, reparații, revizii sau avarii se produc pagube proprietarilor din vecinătatea capacităților energetice, titularii de licență au obligația să plătească despăgubiri în condițiile prezentei legi. Referințe în jurisprudență (2)

(9) Proprietarii terenurilor și titularii activităților afectați de exercitarea de către titularii de licență și autorizații a drepturilor prevăzute la alin. (2) vor fi despăgubiți pentru prejudiciile cauzate acestora. La calculul despăgubirilor vor fi avute în vedere următoarele criterii: Respingeri de neconstituționalitate (2), Referințe în jurisprudență (11)

- suprafața de teren afectată cu ocazia efectuării lucrărilor;

- tipurile de culturi și plantații, precum și amenajările afectate de lucrări;

- activitățile restrânse cu ocazia lucrărilor.

Cuantumul despăgubirii se stabilește prin acordul părților sau, în cazul în care părțile nu se înțeleg, prin hotărâre judecătorească.

(10) Dreptul de uz și de servitute asupra terenurilor proprietate privată, restrângerea sau încetarea unor activități prevăzute la alin. (2) se stabilește și se exercită cu respectarea principiului echității, a dreptului de proprietate și a minimei afectări a acestuia. Respingeri de neconstituționalitate (2), Referințe în jurisprudență (8)

(11) Titularii de autorizații și licențe sunt în drept să efectueze lucrările de defrișare a vegetației sau tăierile de modelare pentru crearea și menținerea distanței de apropiere față de rețelele electrice cu personal specializat, respectând prevederile legale în vigoare.

(12) Titularii de autorizații și licențe, beneficiari ai drepturilor de uz și de servitute asupra proprietății publice sau private a statului și a unităților administrativ-teritoriale, sunt scutiți de plata de taxe, impozite și alte obligații de plată, instituite de autoritățile publice centrale și locale. Respingeri de neconstituționalitate (1), Referințe în jurisprudență (2)

Acesta este un fragment din Legea energiei electrice nr. 13/2007 . Cumpărați documentul în formă actualizată sau alegeți un abonament Lege5 care permite accesul la orice formă actualizată.

Doctrină:

Constituția României. Comentariu pe articole, ediția 1
    În interesul desfășurării unor activități economice sunt prevăzute oserie de limite ale dreptului de proprietate, cum sunt: dreptul de servitute prevăzut de Legea minelor nr. 85/2003 (art. 7, art. 8); dreptul de servitute prevăzut de art. 7 din Legea petrolului nr. 238/2004 (conformitatea acestui text cu art. 44 afost constatată de Curtea Constituțională prin D.C.C. nr. 160/2005 și D.C.C. nr. 543/2007); drepturile de uz și servitute prevăzute de art. 16 și art. 19 din Legea nr. 13/2007 aenergiei electrice [în ce privește art. 16, s-a constatat conformitatea acestuia cu art. 44, cu motivarea că „legiuitorul ordinar este (…) competent să stabilească cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în accepțiunea principială conferită de Constituție, în așa fel încât să nu vină în coliziune cu interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel niște limitări rezonabile în valorificarea acestuia, ca drept subiectiv garantat” – D.C.C. nr. 878/2008]. Adăugăm la această listă și drepturile de uz și de servitute prevăzute de art. 86-90 din Legea gazelor nr. 351/2004, acăror constituționalitate față de art. 44 afost statuată de instanța de contencios constituțional (D.C.C. nr. 230/2006 și D.C.C. nr. 98/2007). Omențiune particulară se cuvine să facem însă în legătură cu art. 90 alin. (2) din Legea nr. 351/2004, care prevede – fără nicio deosebire în raport cu forma de proprietate asupra terenului grevat de dreptul de uz sau de servitute – că acestea se exercită cu titlu gratuit. Deși textul afost și el atacat în contenciosul constituțional, Curtea aconstatat că este concordant cu art. 44 (D.C.C. nr. 200/2005), fără să se refere în mod expres la caracterul gratuit, prevăzut de text. Este de observat că reglementările similare, enumerate mai sus, prevăd expres că dreptul de uz sau de servitute se exercită contra plată [art. 7 alin. (2) din Legea nr. 85/2003, art. 7 alin. (2) din Legea nr. 238/2004, art. 16 alin. (5) din Legea nr. 13/2007]. Considerăm că aceasta este soluția justă și conformă cu art. 44, art. 90 alin. (2) din Legea gazelor putând fi serios suspectat de neconstituționalitate, nu numai în raport cu art. 44 alin. (1) și (5), ci și cu art. 16 alin. (1), deoarece creează odiscriminare între proprietarii de terenuri în funcție de natura tipului de energie pentru exploatarea căreia este adusă atingere dreptului de proprietate. [ Mai mult... ] 

.....
    În interesul desfășurării unor activități economice sunt prevăzute oserie de limite ale dreptului de proprietate, cum sunt: dreptul de servitute prevăzut de Legea minelor nr. 85/2003 (art. 7, art. 8); dreptul de servitute prevăzut de art. 7 din Legea petrolului nr. 238/2004 (conformitatea acestui text cu art. 44 afost constatată de Curtea Constituțională prin D.C.C. nr. 160/2005 și D.C.C. nr. 543/2007); drepturile de uz și servitute prevăzute de art. 16 și art. 19 din Legea nr. 13/2007 aenergiei electrice [în ce privește art. 16, s-a constatat conformitatea acestuia cu art. 44, cu motivarea că „legiuitorul ordinar este (…) competent să stabilească cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în accepțiunea principială conferită de Constituție, în așa fel încât să nu vină în coliziune cu interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel niște limitări rezonabile în valorificarea acestuia, ca drept subiectiv garantat” – D.C.C. nr. 878/2008]. Adăugăm la această listă și drepturile de uz și de servitute prevăzute de art. 86-90 din Legea gazelor nr. 351/2004, acăror constituționalitate față de art. 44 afost statuată de instanța de contencios constituțional (D.C.C. nr. 230/2006 și D.C.C. nr. 98/2007). Omențiune particulară se cuvine să facem însă în legătură cu art. 90 alin. (2) din Legea nr. 351/2004, care prevede – fără nicio deosebire în raport cu forma de proprietate asupra terenului grevat de dreptul de uz sau de servitute – că acestea se exercită cu titlu gratuit. Deși textul afost și el atacat în contenciosul constituțional, Curtea aconstatat că este concordant cu art. 44 (D.C.C. nr. 200/2005), fără să se refere în mod expres la caracterul gratuit, prevăzut de text. Este de observat că reglementările similare, enumerate mai sus, prevăd expres că dreptul de uz sau de servitute se exercită contra plată [art. 7 alin. (2) din Legea nr. 85/2003, art. 7 alin. (2) din Legea nr. 238/2004, art. 16 alin. (5) din Legea nr. 13/2007]. Considerăm că aceasta este soluția justă și conformă cu art. 44, art. 90 alin. (2) din Legea gazelor putând fi serios suspectat de neconstituționalitate, nu numai în raport cu art. 44 alin. (1) și (5), ci și cu art. 16 alin. (1), deoarece creează odiscriminare între proprietarii de terenuri în funcție de natura tipului de energie pentru exploatarea căreia este adusă atingere dreptului de proprietate. [ Mai mult... ] 

Pot fi de interes:

Lege 13/2007:
Art 6 Atribuțiile ministerului de resort
Art 7 Autoritatea competentă
Art 8 Finanțarea activității ANRE
Art 9 Conducerea ANRE
Art 10 Angajarea și salarizarea personalului ANRE
Art 11 Atribuțiile ANRE
Art 12 Electrificarea localităților
Art 13 Activitățile supuse regimului autorizării
Art 14 Regimul autorizării
Art 15 Categoriile de autorizații și licențe
Art 16 Drepturile și obligațiile care decurg din autorizația de înființare și din licențe
Art 17 Obligațiile decurgând din autorizațiile de înființare și din licențe
Art 18 Obligațiile de serviciu public
Art 19 Drepturile și obligațiile titularilor de autorizații de înființare și de licență asupra proprietății terților
Art 20 Zonele de protecție și zonele de siguranță
Art 21 Exproprierea
Art 22 Modificarea autorizațiilor și licențelor
Art 23 Suspendarea și retragerea autorizațiilor și licențelor
Art 24 Procedura de licitație și alte proceduri
Art 25 Obiectul concesiunii și autoritatea contractantă
Art 26 Piața de energie electrică
Reviste:
Jurisprudența Curții de Apel Craiova în materia litigiilor cu profesioniștii
Doctrină:
Constituția României. Comentariu pe articole, ediția 1
;
se încarcă...