Back

Guvernul României

Ordonanţa de urgenţă nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă

Text publicat în M.Of. al României.

În vigoare de la 17.06.2009

Acest document poate avea modificări ulterioare. Cumpăraţi documentul în formă actualizată sau alegeţi un abonament Lege5 care permite accesul la orice formă actualizată.

Cumpără forma actualizată

Având în vedere necesitatea optimizării fluxurilor financiare din cadrul programelor operaţionale finanţate din instrumente structurale şi asigurarea capacităţii de absorbţie a acestor fonduri, cât şi prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 210 din 31 iulie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se impune elaborarea în regim de urgenţă a unor reglementări privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă.

În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

CAPITOLUL I Obiectul reglementat. Definiţii

Art. 1. -

Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile alocate României pentru obiectivul convergenţă al politicii de coeziune a Uniunii Europene, precum şi a prefinanţării şi cofinanţării aferente acestei asistenţe, în vederea asigurării unui management financiar eficient al fondurilor provenite din instrumente structurale.

Art. 2. -

(1) Termenii program operaţional, Autoritate de management, organism intermediar, obiectiv convergenţă, beneficiar, corecţii financiare, dezangajare automată au înţelesurile prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999.

(2) Termenii neregulă, creanţe bugetare rezultate din nereguli, autorităţi cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare au înţelesurile prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Jurisprudență (1)

(3) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:

a) instrumente structurale - asistenţa financiară nerambursabilă primită de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, prin intermediul Fondului european de dezvoltare regională, Fondului social european şi Fondului de coeziune;

b) Autoritate de certificare şi plată - structura organizatorică din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, responsabilă de certificarea sumelor cuprinse în declaraţiile de cheltuieli transmise la Comisia Europeană, primirea de la Comisia Europeană a fondurilor transferate României din instrumente structurale şi transferul către beneficiari/unităţi de plată de pe lângă autorităţile de management a fondurilor primite din instrumente structurale, precum şi a celor alocate de la bugetul de stat, în cazul programelor operaţionale care utilizează mecanismul plăţii directe;

c) Unitate de plată - structura din cadrul unui ordonator principal de credite, cu rol de autoritate de management, având responsabilitatea managementului financiar al fondurilor aferente unui program operaţional care utilizează mecanismul plăţii indirecte, precum şi responsabilitatea efectuării plăţilor către contractori în cadrul proiectelor de asistenţă tehnică, după caz;

d) prefinanţare - sumele transferate din instrumente structurale către beneficiari, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), prin plată directă ori prin plată indirectă, în stadiul iniţial pentru susţinerea începerii derulării proiectelor şi/sau pe parcursul implementării acestora, în condiţiile prevăzute în contractul/decizia/ordinul de finanţare încheiat între un beneficiar şi Autoritatea de management/organismul intermediar responsabilă/responsabil, în vederea asigurării derulării corespunzătoare a proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale;
Modificări (1)

e) cofinanţare publică - orice contribuţie pentru finanţarea cheltuielilor eligibile din sumele aprobate în bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-g) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, la art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cofinanţarea acordată de la bugetul de stat pentru alţi beneficiari decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), precum şi alte cheltuieli similare, în sensul art. 2 alin. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006;
Modificări (1), Jurisprudență (1)

f) cofinanţare privată - orice contribuţie a beneficiarului la finanţarea cheltuielilor eligibile, alta decât cea prevăzută la lit. e), aferentă proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale;

g) cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate de beneficiar, aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale, care pot fi finanţate atât din instrumente structurale, cât şi din cofinanţarea publică şi/sau cofinanţarea privată, conform reglementărilor legale comunitare şi naţionale în vigoare privind eligibilitatea cheltuielilor;

h) contribuţia publică naţională totală - totalul fondurilor publice necesare implementării programelor operaţionale, format din cofinanţarea publică şi fondurile aferente cheltuielilor publice, altele decât cele eligibile;

i) plată directă - transferul direct din contul Autorităţii de certificare şi plată în contul beneficiarului al sumelor reprezentând prefinanţare şi/sau rambursarea cheltuielilor eligibile, precum şi restituirea de la bugetul de stat a sumelor pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale;
Modificări (1)

j) plată indirectă - transferul, prin intermediul Unităţii de plată, în contul beneficiarului, al sumelor reprezentând prefinanţarea şi/sau rambursarea cheltuielilor eligibile, precum şi restituirea de la bugetul de stat a sumelor pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale;
Modificări (2)

k) valoarea totală a proiectului - totalul fondurilor aferente cheltuielilor necesare implementării proiectului, la nivelul beneficiarului, format din contravaloarea contribuţiei din instrumente structurale, valoarea cofinanţării publice şi/sau private, precum şi din valoarea cheltuielilor publice şi/sau private altele decât cele eligibile.

CAPITOLUL II Managementul financiar al instrumentelor structurale

Art. 3. - Jurisprudență (1)

Fondurile aferente instrumentelor structurale se alocă şi se derulează în baza prevederilor regulamentelor comunitare, precum şi a prevederilor Cadrului strategic naţional de referinţă şi ale programelor operaţionale, aprobate de Comisia Europeană, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 4. -

(1) Ministerul Finanţelor Publice asigură coordonarea managementului financiar al instrumentelor structurale, precum şi coordonarea managementului financiar al contribuţiei publice naţionale totale.
Modificări (2), Referințe (1)

(2) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 500/2002, cu modificările ulterioare, se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să efectueze, pe parcursul întregului an, redistribuiri de credite bugetare între ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi ai bugetelor fondurilor speciale, în funcţie de stadiul implementării proiectelor finanţate din instrumente structurale la nivelul fiecărui ordonator de credite, precum şi în funcţie de modificările determinate de realocările de fonduri din instrumente structurale între programele operaţionale, efectuate în conformitate cu procedurile comunitare.
Modificări (2)

(3) Ministerul Finanţelor Publice asigură gestionarea instrumentelor structurale prin conturi deschise la Banca Naţională a României şi/sau Trezoreria Statului.
Modificări (1)

(4) Conturile aferente gestionării instrumentelor structurale şi a contribuţiei publice naţionale totale se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Modificări (1)

(5) Sumele aferente derulării proiectelor finanţate din instrumente structurale, existente în conturile beneficiarilor, nu sunt supuse executării silite pe perioada de valabilitate a contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, cu excepţia creanţelor bugetare rezultate din aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

CAPITOLUL III Contribuţia publică naţională totală

Art. 5. - Puneri în aplicare (1), Derogări (1),

(1) În bugetele beneficiarilor care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind integral sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii, cu respectarea prevederilor art. 12.
Modificări (1), Puneri în aplicare (2), Referințe (1)

(2) În bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii se cuprind integral, cu respectarea prevederilor art. 12 şi a prevederilor legislaţiei naţionale şi comunitare privind ajutorul de stat, sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii, precum şi sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor ai căror beneficiari sunt Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R" - S.A., Regia Autonomă "Administraţia Fluvială a Dunării de Jos" Galaţi, Compania Naţională "Administraţia Porturilor Maritime" - S.A. Constanţa, Compania Naţională "Administraţia Porturilor Dunării Maritime" - S.A. Galaţi, Compania Naţională "Administraţia Porturilor Dunării Fluviale" - S.A. Giurgiu, Compania Naţională "Administraţia Canalelor Navigabile" - S.A., Compania Naţională "Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti" - S.A., Societatea Naţională "Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa - Aurel Vlaicu" - S.A., Societatea Naţională "Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu - Constanţa" - S.A., Societatea Naţională "Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia" - S.A.
Modificări (3), Puneri în aplicare (1), Referințe (2)

(3) În bugetul Ministerului Mediului se cuprind integral, cu respectarea prevederilor art. 12, sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii, precum şi sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor al căror beneficiar este Administraţia Naţională "Apele Române".
Modificări (1), Puneri în aplicare (1), Referințe (1)

(4) În bugetele instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind sumele necesare implementării proiectelor proprii finanţate din instrumente structurale.

Art. 6. - Puneri în aplicare (1)

(1) În bugetele beneficiarilor care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local se cuprind sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii, precum şi a proiectelor ai căror beneficiari sunt entităţi finanţate integral din bugetele acestora.
Puneri în aplicare (2)

(2) În bugetele beneficiarilor care sunt entităţi publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale se cuprind sumele necesare implementării proiectelor proprii finanţate din instrumente structurale.

(3) Pe parcursul execuţiei bugetare, pentru asigurarea resurselor de finanţare prevăzute la alin. (1), beneficiarii care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local pot contracta finanţări rambursabile sau pot utiliza disponibilităţile fondului de rulment, prin derogare de la prevederile art. 58 alin. (3) şi art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Modificări (1)

Art. 7. - Derogări (1),

(1) După certificarea cheltuielilor de către Autoritatea de certificare şi plată, conform prevederilor legale comunitare şi naţionale, sumele din instrumente structurale cuvenite a fi rambursate beneficiarilor prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, se virează de către autorităţile de management/Autoritatea de certificare şi plată în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate proiectele respective.
Modificări (2)

(2) După autorizarea cheltuielilor de către autorităţile de management, conform prevederilor legale comunitare şi naţionale, sumele cuvenite a fi rambursate beneficiarilor prevăzuţi la art. 6 alin. (1), conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, se virează de către autorităţile de management/Autoritatea de certificare şi plată în conturile de venituri ale bugetelor locale din care au fost finanţate proiectele respective.

(3) După autorizarea cheltuielilor de către autorităţile de management, conform prevederilor legale comunitare şi naţionale, sumele cuvenite a fi rambursate altor beneficiari decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) şi art. 6 alin. (1), conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, se virează de către autorităţile de management/Autoritatea de certificare şi plată în conturile de disponibilităţi prin care se gestionează bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora.
Modificări (1)

Art. 8. - Puneri în aplicare (1)

În bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operaţionale care utilizează mecanismul plăţii indirecte, cu excepţia Autorităţii de management pentru Programul operaţional "Asistenţă tehnică", se cuprind:

a) sumele reprezentând cofinanţarea publică asigurată de la bugetul de stat pentru proiectele finanţate din instrumente structurale ai căror beneficiari sunt alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3);
Modificări (2)

b) sumele pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale prin programele operaţionale care utilizează mecanismul plăţii indirecte, pentru categoriile de beneficiari prevăzute la art. 15 alin. (1);
Modificări (1)

c) sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli sau corecţii financiare, în cadrul programului operaţional gestionat, inclusiv majorările de întârziere ca urmare a imposibilităţii recuperării ori, după caz, a nerecuperării la timp de la beneficiari a acestora;

d) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile proprii în conturile beneficiarilor;

e) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor rezultate la închiderea parţială/finală a programelor operaţionale care utilizează mecanismul plăţii indirecte, ca urmare a depăşirii sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional, din instrumente structurale şi din cofinanţare publică, prin încheierea contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, conform prevederilor art. 13;
Modificări (1)

f) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale suspendării plăţilor de către Autoritatea de certificare şi plată sau de către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;
Modificări (1)

g) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale dezangajării automate, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;

h) sumele necesare reîntregirii conturilor Autorităţii de certificare şi plată, în cazul aplicării prevederilor art. 82 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006, la solicitarea Autorităţii de certificare şi plată.

Art. 9. - Puneri în aplicare (1)

În bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de Autoritate de management pentru Programul operaţional "Asistenţă tehnică" se cuprind:

a) sumele reprezentând cofinanţarea publică asigurată de la bugetul de stat pentru proiectele finanţate din instrumente structurale ai căror beneficiari sunt alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3);
Modificări (2)

b) sumele pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale, pentru categoriile de beneficiari prevăzute la art. 15 alin. (1);
Modificări (1), Puneri în aplicare (2), Jurisprudență (1)

c) sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli sau corecţii financiare, în cadrul programului operaţional gestionat, inclusiv majorările de întârziere ca urmare a imposibilităţii recuperării ori, după caz, a nerecuperării la timp de la beneficiari a acestora;

d) sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor propuse în cadrul Programului operaţional "Asistenţă tehnică", în cazul proiectelor în care Autoritatea pentru coordonarea instrumentelor structurale, structurile din cadrul acesteia sau Autoritatea de certificare şi plată au calitatea de beneficiar;
Modificări (1)

e) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile proprii în conturile beneficiarilor;

f) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor rezultate la închiderea parţială/finală a Programului operaţional "Asistenţă tehnică" ca urmare a depăşirii sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional, din instrumente structurale şi cofinanţare publică, prin încheierea contractelor/deciziilor/ ordinelor de finanţare, conform prevederilor art. 13;
Modificări (1)

g) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale suspendării plăţilor de către Autoritatea de certificare şi plată sau de către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;
Modificări (1)

h) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale dezangajării automate, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;

i) sumele necesare reîntregirii conturilor Autorităţii de certificare şi plată, în cazul aplicării prevederilor art. 82 alin. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006, la solicitarea Autorităţii de certificare şi plată.

Art. 10. - Puneri în aplicare (1)

În bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operaţionale care utilizează mecanismul plăţii directe se cuprind:

a) sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli sau corecţii financiare, în cadrul programului operaţional gestionat, inclusiv majorările de întârziere ca urmare a imposibilităţii recuperării ori, după caz, a nerecuperării la timp de la beneficiari a acestora;

b) sumele necesare reîntregirii conturilor Autorităţii de certificare şi plată, în cazul aplicării prevederilor art. 82 alin. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006, la solicitarea Autorităţii de certificare şi plată;

c) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale suspendării plăţilor de către Autoritatea de certificare şi plată sau de către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;
Modificări (1)

d) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale dezangajării automate, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare.

Art. 11. - Puneri în aplicare (1)

În bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale, la poziţia globală distinctă denumită "Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeană" se cuprind:

a) sumele reprezentând cofinanţare publică din bugetul de stat pentru programele operaţionale care utilizează mecanismul plăţii directe, în cazul proiectelor ai căror beneficiari sunt alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3);
Modificări (2)

b) sumele necesare asigurării prefinanţării proiectelor ai căror beneficiari sunt alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), în cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor din instrumente structurale;
Modificări (1), Referințe (1)

c) sumele necesare continuării finanţării proiectelor în cadrul programelor operaţionale, în cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor din instrumente structurale;

d) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile Ministerului Finanţelor Publice în conturile beneficiarilor/unităţilor de plată de pe lângă autorităţile de management;

e) sumele pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale din programele operaţionale care utilizează mecanismul plăţii directe, pentru categoriile de beneficiari prevăzute la art. 15 alin. (1);
Modificări (1), Jurisprudență (1)

f) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor nefavorabile de curs valutar, aferente operaţiunilor financiare efectuate de Autoritatea de certificare şi plată;

g) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor rezultate la închiderea parţială/finală a programelor operaţionale care utilizează mecanismul plăţii directe, ca urmare a depăşirii sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional, din instrumente structurale şi cofinanţare publică, prin încheierea contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, conform prevederilor art. 13;
Modificări (1)

h) sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor declarate eligibile de Autoritatea de certificare şi plată şi care nu sunt considerate eligibile de Comisia Europeană, altele decât cele prevăzute la art. 8 lit. c), art. 9 lit. c) şi art. 10 lit. a).

Art. 12. -

(1) Propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare necesare asigurării sumelor prevăzute la art. 8 lit. a) şi b), art. 9 lit. a) şi b) şi art. 11 lit. a) şi e) se stabilesc de ordonatorii principali de credite cu rol de Autoritate de management pe baza valorii proiectelor aprobate şi/sau a estimării valorii proiectelor ce urmează a fi finanţate în cadrul programelor operaţionale, aferente altor beneficiari decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3).
Modificări (1)

(2) Propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare pentru asigurarea sumelor necesare implementării corespunzătoare a proiectelor proprii pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) se stabilesc de către aceştia pe baza fişelor de fundamentare ale proiectelor propuse la finanţare/finanţate în cadrul programelor operaţionale, avizate de principiu de către autorităţile de management, inclusiv în funcţie de cheltuielile estimate pentru anul respectiv, în cazul proiectelor aflate în implementare conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare.
Modificări (1)

(3) Avizul de principiu al Autorităţii de management se acordă pe baza informaţiilor din fişa de fundamentare a proiectului propus la finanţare şi se referă la eligibilitatea activităţilor din cadrul proiectului, fără a reprezenta un angajament al acesteia de a accepta la finanţare proiectul respectiv.

(4) Propunerile de credite de angajament şi propunerile de credite bugetare prevăzute la alin. (1) şi (2) se includ anual la titlul din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare.

(5) Fondurile cuprinse în bugetele ordonatorilor de credite, conform prevederilor alin. (4), sunt exclusiv destinate proiectelor finanţate din instrumente structurale şi nu pot fi utilizate pentru finanţarea altor naturi de cheltuieli prin redistribuire cu ocazia rectificărilor bugetare şi/sau prin virări de credite ori prin cedarea la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului prevăzut în bugetul de stat.
Derogări (1),

(6) Din fondurile prevăzute la alin. (4) se pot efectua cheltuieli curente şi de capital pentru derularea corespunzătoare a proiectelor finanţate din instrumente structurale.

(7) Se autorizează ordonatorii de credite prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) să efectueze pe parcursul exerciţiului bugetar, fără a depăşi însă data de 31 octombrie, redistribuiri de fonduri între proiectele finanţate/propuse la finanţare în cadrul titlului din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare, precum şi virări de credite de la alte titluri ori capitole de cheltuieli, astfel încât să se asigure implementarea corespunzătoare a acestor proiecte şi/sau să se asigure finanţarea unor proiecte noi. Aceste modificări vor fi comunicate lunar Ministerului Finanţelor Publice.
Modificări (2)

Art. 13. - Modificări (1), Puneri în aplicare (1)

(1) Autorităţile de management sunt autorizate să încheie contracte/decizii/ordine de finanţare a căror valoare poate determina depăşirea sumelor alocate în euro la nivel de axă prioritară, din instrumente structurale şi cofinanţare publică.
Modificări (3), Derogări (1),

(2) Limitele admise pentru depăşirea sumelor alocate în euro din instrumente structurale se stabilesc în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

Art. 14. -

(1) Sumele prevăzute la art. 11 lit. b) şi c) se transferă la beneficiar prin plată directă sau plată indirectă.

(2) Sumele prevăzute la art. 11 lit. b) şi c), utilizate temporar din bugetul de stat, se regularizează de Autoritatea de certificare şi plată din instrumente structurale la momentul primirii acestora de la Comisia Europeană sau cu sumele recuperate de la beneficiari, în cazul plăţilor directe, ori de la Autoritatea de management, în cazul plăţilor indirecte, şi se virează la bugetul de stat.
Modificări (1)

(3) Din sumele prevăzute la art. 8 lit. h), art. 9 lit. i) şi art. 10 lit. b), Autoritatea de management reîntregeşte conturile Autorităţii de certificare şi plată cu echivalentul sumelor returnate Comisiei Europene în cazul aplicării prevederilor art. 82 alin. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 şi, după efectuarea de către Comisia Europeană a plăţii finale în cadrul programului operaţional, recuperează aceste sume de la Autoritatea de certificare şi plată şi le virează în conturile de venituri ale bugetului de stat.

Art. 15. - Puneri în aplicare (1)

(1) Sumele prevăzute la art. 8 lit. b), art. 9 lit. b) şi art. 11 lit. e) se acordă, prin plată directă, respectiv plată indirectă, următorilor beneficiari:
Jurisprudență (2)

a) instituţii publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat ori bugetele fondurilor speciale;

b) autorităţi ale administraţiei publice locale sau entităţi publice finanţate integral din bugetele acestora;

c) entităţi publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale;

d) organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate juridică, care funcţionează în domeniul dezvoltării regionale;

e) organisme neguvernamentale nonprofit, cu personalitate juridică, pentru activitatea desfăşurată fără scop patrimonial;

f) unităţi de cult şi structuri ale cultelor aparţinând cultelor religioase recunoscute în România, conform Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor;

g) societăţi comerciale care au calitatea de furnizori de formare profesională, care desfăşoară numai activităţi scutite de taxa pe valoare adăugată, fără drept de deducere, conform prevederilor art. 141 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
Modificări (1), Jurisprudență (1)

h) operatori regionali de apă, definiţi în baza art. 2 lit. g1) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) În cazul proiectelor care intră sub incidenţa ajutorului de stat/de minimis, sumele prevăzute la art. 8 lit. b), art. 9 lit. b) şi art. 11 lit. e) se acordă beneficiarilor menţionaţi la alin. (1), numai cu condiţia nedepăşirii intensităţii maxime admise a ajutorului de stat/de minimis.

(3) Beneficiarii prevăzuţi la alin. (1) care, potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, îşi exercită dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale în cadrul programelor operaţionale au obligaţia să restituie la bugetul de stat sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată dedusă, a cărei contravaloare a fost plătită beneficiarilor potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, în condiţiile stabilite prin normele metodologice.
Puneri în aplicare (1)

se încarcă...