Back

Guvernul României

Ordonanţa de urgenţă nr. 116/2009 pentru instituirea unor măsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerţului

Text publicat în M.Of. al României.

În vigoare de la 02.01.2010

Acest document poate avea modificări ulterioare. Cumpăraţi documentul în formă actualizată sau alegeţi un abonament Lege5 care permite accesul la orice formă actualizată.

Cumpără forma actualizată

Ţinând cont de necesitatea remedierii cât mai urgente a blocajului existent la oficiile registrului comerţului, care duce la nerespectarea drepturilor comercianţilor, cu consecinţe deosebit de periculoase pentru circuitul comercial,

cunoscând faptul că funcţionarea eficientă a registrului comerţului în subordinea Ministerului Justiţiei constituie premisa esenţială a derulării unor programe de cooperare judiciară europeană extrem de importante, precum E-Justice sau N-Lex,

având în vedere contextul social economic actual care impune, pe de o parte, o decongestionare a activităţii judiciare prin luarea unor măsuri energice de remediere a supraîncărcării instanţelor şi, pe de altă parte, o fluidizare a procedurilor aferente activităţii comerciale,

pentru asigurarea respectării termenelor de eliberare a certificatelor de înregistrare, de înscriere de menţiuni şi a documentelor aferente, de soluţionare a cererilor de înregistrare în registrul comerţului, ca imperativ al derulării în condiţii corespunzătoare, cu respectarea legii, a activităţii comercianţilor,

având în vedere că registrul comerţului este un instrument esenţial pentru securitatea circuitului comercial, ce contribuie în mod substanţial la dezvoltarea unui climat de loialitate şi credibilitate la nivelul mediului de afaceri,

în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

Art. 1. -

Prin derogare de la prevederile Legii nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de la prevederile celorlalte acte normative incidente, competenţa de soluţionare a cererilor de înregistrare în registrul comerţului şi, după caz, a altor cereri aflate în competenţa de soluţionare a judecătorului delegat, pe o perioadă de maximum 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, aparţine directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoanei sau persoanelor desemnate de către directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.

Art. 2. - Jurisprudență (5)

Cererile de înregistrare depuse la oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale şi nesoluţionate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă vor fi soluţionate, potrivit art. 1, de către directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau de către persoana sau persoanele desemnate, urmând a fi avute în vedere şi termenele de soluţionare anterior acordate.

Art. 3. -

(1) Cererile formulate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului prin oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale care anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă erau în competenţa de soluţionare a judecătorului delegat se înaintează secţiei comerciale a tribunalului în a cărui circumscripţie îşi are sediul comerciantul, urmând a fi soluţionate de urgenţă şi cu precădere.

(2) Constatarea dizolvării de drept potrivit art. 30 din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi completările ulterioare, aparţine secţiei comerciale a tribunalului în a cărui circumscripţie îşi are sediul comerciantul, care se va pronunţa la cererea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului sau a oricărei persoane interesate.

(3) Radierea din registrul comerţului ca urmare a dizolvării în temeiul art. 237 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 30 şi 31 din Legea nr. 359/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se dispune de secţia comercială a tribunalului în a cărui circumscripţie îşi are sediul comerciantul.

(4) Competenţa de numire a lichidatorului în situaţiile prevăzute la art. 237 alin. (7) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 31 alin. (4) din Legea nr. 359/2004, cu modificările şi completările ulterioare, aparţine secţiei comerciale a tribunalului în a cărui circumscripţie îşi are sediul comerciantul.

(5) În cazurile prevăzute la alin. (2) şi (3), hotărârea tribunalului este supusă numai recursului.

Art. 4. -

(1) În cazul fuziunii, inclusiv al fuziunii transfrontaliere, şi în cazul divizării, competenţa de verificare a legalităţii hotărârii asupra fuziunii/divizării, precum şi, după caz, a actului constitutiv ori a actului modificator şi de a dispune înregistrarea acestora în registrul comerţului aparţine secţiei comerciale a tribunalului în circumscripţia căruia se află sediul comerciantului.

(2) Hotărârea de fuziune şi actul constitutiv al societăţilor rezultate sau, după caz, actul modificator al societăţii absorbante se depun la oficiul registrului comerţului, care le înaintează, în termen de 24 de ore de la primire, instanţei competente conform prevederilor alin. (1).

(3) Cererea se soluţionează potrivit dispoziţiilor art. 331-339 din Codul de procedură civilă.

Art. 5. - Jurisprudență (4)

În cazul fuziunii transfrontaliere, atribuţiile de verificare a legalităţii procedurii pe care o urmează societăţile participante la fuziune - persoane juridice române sau societăţile europene cu sediul social în România - şi, dacă este cazul, societatea nou-înfiinţată - persoană juridică română sau societate europeană cu sediul social în România - aparţin directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoanei sau persoanelor desemnate de către directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, cu excepţia atribuţiilor prevăzute la art. 25113 şi 25114 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care vor fi exercitate de tribunal, secţia comercială. Pentru cererile aflate în competenţa de soluţionare a tribunalului, art. 4 se aplică în mod corespunzător.

Art. 6. - Acțiuni respinse (1), Jurisprudență (10)

(1) În soluţionarea cererilor potrivit art. 1 şi 2, directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoana sau persoanele desemnate pronunţă rezoluţii prin care se dispune autorizarea constituirii societăţilor comerciale, efectuarea tuturor înregistrărilor în registrul comerţului, a publicităţii, precum şi înregistrarea în registrul comerţului a declaraţiilor-tip pe propria răspundere şi a datelor cuprinse în acestea, după caz, conform prevederilor legale în vigoare.

(2) Rezoluţiile pronunţate în temeiul prezentului act normativ sunt executorii de drept.

(3) Împotriva rezoluţiei directorului şi/sau persoanei sau persoanelor desemnate se poate formula plângere în termen de 15 zile de la pronunţare pentru părţi şi de la data publicării rezoluţiei sau a actului modificator al actului constitutiv în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, pentru orice alte persoane interesate.

(4) Plângerea se depune şi se menţionează în registrul comerţului unde s-a făcut înregistrarea. În termen de 3 zile de la data depunerii, oficiul registrului comerţului înaintează plângerea secţiei comerciale a tribunalului în a cărui circumscripţie se află sediul comerciantului.

(5) Plângerea formulată împotriva rezoluţiilor directorului oficiului registrului comerţului şi/sau persoanei sau persoanelor desemnate se soluţionează de urgenţă şi cu precădere, în condiţiile dreptului comun.
Jurisprudență (4)

Art. 7. - Acțiuni respinse (1), Jurisprudență (6), Referințe în cărți (1)

(1) Procedura de soluţionare a cererilor de înregistrare prevăzute la art. 1 şi 2 nu are caracter contradictoriu şi nu se desfăşoară în şedinţă publică, cu excepţia cazului în care în mod expres se solicită acest lucru de către partea care a depus cererea sau reprezentantul acesteia, situaţie în care se va organiza audienţă publică pentru susţinerea cererii înainte de soluţionare.

(2) Când pentru lămurirea unor împrejurări de fapt, directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoana sau persoanele desemnată/desemnate consideră necesar să cunoască părerea unor specialişti, poate/pot să dispună efectuarea unei expertize, în contul părţilor, precum şi prezentarea oricăror alte dovezi. În acelaşi scop, părţile pot fi invitate să se prezinte la oficiul registrului comerţului.

(3) Înscrisurile noi în susţinerea cererilor de înregistrare se depun la oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunal, prin registratura generală, cu cel puţin o zi înainte de data soluţionării.

(4) În condiţiile în care cererile de înregistrare şi documentele depuse în susţinerea acestora nu îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege, se acordă un termen de amânare de cel mult 15 zile libere, fără a se lua în considerare ziua când a început şi ziua când s-a sfârşit termenul. La cererea motivată a solicitantului, termenul de 15 zile poate fi prelungit o singură dată, cu maximum 15 zile.

(5) Comunicarea rezoluţiilor de amânare se realizează prin afişare la sediul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi pe site-ul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.

(6) Dacă în termenul prevăzut la alin. (3) solicitantul nu îşi îndeplineşte obligaţiile dispuse prin rezoluţia de amânare a directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau a persoanei sau persoanelor desemnate, cererile de înregistrare urmează a fi respinse.
Jurisprudență (1)

(7) În situaţia în care la cererile de înregistrare sunt depuse cereri de intervenţie, directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoana sau persoanele desemnate va/vor transmite dosarul secţiei comerciale a tribunalului în a cărui circumscripţie îşi are sediul comerciantul, unde vor fi soluţionate de urgenţă şi cu precădere.
Jurisprudență (1)

Art. 8. -

(1) Pe durata de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, prin oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, nu încasează taxa judiciară de timbru şi, după caz, contravaloarea timbrului judiciar.

(2) Pe perioada menţionată la alin. (1) se folosesc formularele-tip aflate în uz la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

Art. 9. -

În cazul cererilor de înregistrare depuse la registrul comerţului până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi nesoluţionate, dacă informaţiile din cazierul fiscal au expirat sau urmează să expire, oficiile registrului comerţului vor solicita reconfirmarea acestora direcţiilor teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Această operaţiune este scutită de plata oricăror taxe/tarife.

Art. 10. -

(1) În exercitarea atribuţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, directorul oficiului registrului comerţului şi/sau persoana ori persoanele desemnată/desemnate nu poate/nu pot fi supuse niciunei restricţii, presiuni, constrângeri sau intimidări din partea unei autorităţi ori a unei persoane fizice sau juridice.

(2) Solicitantul, aşa cum este definit de Legea nr. 359/2004, cu modificările şi completările ulterioare, răspunde pentru legalitatea, autenticitatea, exactitatea datelor cuprinse în cererile de înregistrare şi în documentele depuse în susţinerea acestora.

(3) Sancţionarea directorului oficiului registrului comerţului şi/sau persoanei sau persoanelor desemnate pentru săvârşirea unor abateri în legătură cu îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se va face numai cu avizul directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.

Art. 11. - Referințe în cărți (1)

(1) În termen de 15 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului va emite deciziile de desemnare a directorilor şi, după caz, a altor persoane din cadrul instituţiei, care vor îndeplini atribuţiile de soluţionare a cererilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.

(2) În cazul în care volumul de activitate o impune, persoanele menţionate la alin. (1), cu excepţia directorilor şi directorilor adjuncţi, vor exercita pe perioada desemnării exclusiv atribuţiile de soluţionare a cererilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, urmând ca restul atribuţiilor care le revin potrivit fişei postului să fie redistribuite în mod corespunzător celuilalt personal din cadrul oficiilor.

(3) Persoanele desemnate potrivit alin. (1) să îndeplinească atribuţiile de soluţionare a cererilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă sunt salarizate, în baza deciziei directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, pe perioada exercitării efective a acestor atribuţii, la nivelul de salarizare al directorului oficiului registrului comerţului în care îşi desfăşoară activitatea.

(4) Funcţiile de conducere din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi al oficiilor registrului comerţului şi persoanele desemnate, cu studii de specialitate juridică, beneficiază de vechime în specialitate juridică.

Art. 12. -

(1) Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare în 15 zile de la publicarea sa în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică până la reglementarea activităţii de înregistrare în registrul comerţului efectuată de registratori comerciali.

(2) În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul va adopta, la propunerea Ministerului Justiţiei, proiectul de lege privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea profesiei de registrator comercial.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemnează:
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu

Bucureşti, 29 decembrie 2009.

Nr. 116.

se încarcă...